مایع دستشویی چیست؟

purification
تصفیه کننده آب
اسفند ۲۶, ۱۳۹۵

مایع دستشویی

قبل اینکه در رابطه با مایع دستشویی صحبت کنیم ، باید نیم نگاهی به تاریخچه صابون داشته باشیم . بنا بر آنچه در تواریخ آمده صابون را یوناتی ها اختراع نمودند. مطالب مرتبط در زیر هم می آید . شوینده مایع دستشویی پاک کننده

صابون
تاریخچه صابون

امروزه یکی از تجارتهای بزرگ در دنیا ، بازار تجاری شوینده هایی مثل صابون ، مایع دستشویی و… است.
در حال حاضر تنوع گسترده ای در این حوزه وجود دارد و محصولات متنوعی در حال تولید و عرضه می باشد. اما نکته مهم این است که تنوع عرضه باعث نمی شود تا این نکته فراموش شود که همه این محصولات با یک هدف یعنی ایجاد تمیزی و نظافت و بر اساس یک جرقه اولیه یعنی تولید صابون در یونان ارائه می شود.

ممواد شوینده با شکستن روغن به ذره های های کوچکتر کار می کند، بنابراین می توانند با آب مخلوط شود.
مایع دستشویی نیز به همین شیوه کار می کنند و مکانیزم اصلی آن ها همین است.
البته فرمول تولید مواد شوینده با هم متفاوت است ، زیرا از مواد بسیار متفاوتی ساخته شده اند.

مولکول مواد شوینده به شکلی کار می کنند که که قسمتی از آن با چربی و قسمت دیگر آن
با آب واکنش می دهد. این سبب می شود تا خاصیت شویندگی در مایع دستشویی و یا هر شوینده دیگری ایجاد شود.

عملکرد مولکول های مایع دستشویی

 
هنگامی که مایع دستشویی با آب مخلوط می شود، بخشی از مولکول های مایع که میتوانند با آب ترکیب شوند، با آن واکنش میدهند.و بخش دیگر این مولکول ها که قادر به واکنش با آب نیستند به ذرات چربی متصل میشوند.

فرمول مایع دستشویی
شوینده ها

پس ذرات آلاینده میان مولکول های مایع دستشویی به دام می افتند و با آنها محاصره میشوند. در این مرحله، با توجه به شکل بالا ، سرِ دیگرِ مولکول های مایع به ملکولهای آب متصل است. بنابراین ترکیب ایجاد شده از اتصال مولکول های مایع دستشویی و مولکول های آب، ذرات آلودگی و چربی را در خود حل میکنند و از بین میبرند.

آیا ضدعفونی کننده دست یک گزینه قابل قبول است؟

به واسطه تکمیل فرمول مایع دستشویی ،جایگزین مناسبی برای مواد شوینده قبلی مثل صابون، برای شستشوی دست به وجود آمد. وقتی آنفلانزا شیوع پیدا کرد ترکیبات ضد عفونی کننده در مایع دستشویی اضافه شد و به مرور محبوبیت پیدا کرد .

شستن دست با آب گرم و مایع معمولی، بسیار مؤثر است.در حالیکه، وقتی دست بسیار کثیف باشد تنها آب گرم و مایع معمولی کافی نیست.اتانول، ایزوپروپانول، و یا یک مخلوط محتوی الکل، عناصر اصلی در ضد عفونی کردن دست هستند. این مواد، استریلیزرهایی هستند که با جدا کردن آلودگی ها از پوست آنها را از بین میبرند.
حل شدن لکه های آلودگی در آب و مایع دستشویی باعث تخریب فعالیت سلولی می شود، به این ترتیب می توان از برطرف شدن آلودگی ها اطمینان حاصل نمود.

مطالب مرتبط : شوینده مایع دستشویی پاک کننده

چگونه صورت خود را تمیز کنیم؟

وجود جوش و آکنه ، در نوجوانان باعث حس شرم ساری می شود . و همیشه سعی در از بین بردم آنها دارند.
وقتی نوجوانان و جوانان برای پیدا کردن راه حل به فروشگاه یا داروخانه مراجعه می نمایند ، تنوع محصولات سبب گیجی و سر در گمی آنها می شود.

تمیز کردن صورت
مایع دستشویی و صورت

اما کدام یک بهتر عمل می کند؟

گاهی استفاده از برخی محصولات جهت رفع آکنه، چهره ما را حتی بدتر از قبل می کند. ما نیاز به چیزی بسیار ظریف تر داریم تا مانع از خشک شدن صورتمان شود.

فرمولاسیون مایع شستشوی صورت، تقریبا شبیه به صابون عادی، اما بسیار پیچیده تر است.هنگام تمیز کردن پوست، ماموریت مایع و صابونها رفع تمام خاک و روغن از روی پوست باشد. در حالی که منافذ را از بین نبرد، رطوبت پوست را حفظ می کند و بیشترین تمیزی را برای پوست به دنبال داشته باشد.

شوینده هایی که چربی پوست را از بین میبرد

محصولات مبتنی بر سورفکتانت ؛ می توانند به حذف روغن، آلودگی و آرایش کمک کنند. پاک کننده های فوق العاده شدید surfactantbased برای پوست بسیار نامناسب هستند. زیرا این نوع پاک کننده ها نمی تواند بین چربی های خوب و بد تفاوتی قائل شود.

افرادی که از این نوع از شوینده ها استفاده می کنند ، برای جبران آسیبهای بوجود آمده ، از مرطوب کننده استفاده می کنند. شوینده مایع دستشویی پاک کننده

با استفاده از پاک کننده های ملایم و یا یک پاک کننده بر پایه حلال، چربی مفید پوست از بین نخواهد رفت.

بعد از استفاده از این پاک کننده ها با آب ولرم، از پارچه های نخی و یا پنبه ای، برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید. وقتی پوست به درستی پاک می شود، تولید چربی به حداقل می رسد. و این سبب محدود کردن آکنه و یا دیگر مسائل پوستی می شود.

 مایع دستشو چگونه اختراع شد؟

آزمایشگاه شوینده
آزمایشگاه شوینده

تاریخ تولید صابون به زمان بابلی های باستان، در حدود ۲۸۰۰ سال پیش بر می گردد . شواهد برای اختراع صابون توسط بابلی ها را می توان بر روی کتیبه هایی که از آنها باقی مانده است پیدا کرد.

دستور العمل اولیه تولید صابون

در قدیم از ترکیب چربی مخلوط با خاکستر و آب چوب صابون تولید میکردند. صابونهایی که به این صورت تولید می شد ، توسط بابلیان برای شستشو پشم و پنبه هایی استفاده می شد که قرار بود در بافندگی الیاف به پارچه تبدیل شوند.

صابون شوینده

بابلی ها و انسان های مختلف در گذشته، از صابون برای مقاصد مختلف استفاده می کردند.
به عنوان مثال، مصری ها، در سال ۱۵۵۰، با ترکیب روغن های طبیعی با نمک های قلیایی برای تشکیل یک ماده صابون که برای درمان بیماری ها و زخم های پوست استفاده می شد و بدن را تمیز می کرد، برای خود صابون درست می کردند.

شوینده مایع دستشویی پاک کننده

رومی های باستانی در قرن اول بعد از میلاد حضرت مسیح ،استفاده ازصابون را برای تمیز کردن مجسمه ها و لباس، گسترش دادند. اولین شواهد از صابون، همانطور که امروز می دانیم، توسط عرب ها ساخته شده است.

شیمیدانان در قرن هفتم با مخلوط کردن روغن های گیاهی و معطر با هیدروکسید سدیم (NaOH) موفق به ساخت صابون شدند. با این مایع دستشویی اختراع شده باقی مانده غذا تا حد زیادی از دست ها بعد از غذا خوردن تمیز می شد. با گذشت زمان، تقاضا برای صابون همراه با افزایش آگاهی از اهمیت بهداشت شخصی افزایش یافت.
تا قرن بیستم، پیشرفت در مهندسی شیمی مانند تغییر از تولید دسته ای به یک فرآیند مداوم، اجازه تولید مدرن را می دهد.

شاید پیشرفت اصلی در صابون مدرن ومایع دستشویی رایج، اختراع صابون ضد باکتری بود.

 هگزاکلروفن شیمیایی

در دهه ۱۹۴۰، شرکت های تولید کننده مجبور شدند به علت عوارض جانبی خطرناک که به سبب استفاده از مواد شیمیایی بود، جلوگیری کنند.
به طور خاص، تماس پوست با هگزاکلروفن سبب می شد تا مصرف کننده در معرض تهوع، استفراغ و بسیاری دیگر از بیماری های حساسیتی قرار بگیرد.

علائم ناخوشایند علاوه بر این، باعث ایجاد آسیب مغزی در نوزادان می شد.
این عوامل باعث شد که تولید کنندگان مجبور به پیدا کردن یک جایگزین برای هگزاکلروفن شوند.

آقای Poshi و آقای Divone با کشف اولین دستور العمل ایمن ضد باکتری شناخته شدند
و صابون شامل تریکلوسان را که به عنوان یک عامل ضد باکتری است، در سال ۱۹۸۴ ثبت کردند.

مایع دستشویی چگونه ساخته می شود؟

تولید مایع دستشویی
تولید مایع دستشویی

فرآیند تولید صابون ضد باکتری با دو سوال کلیدی شروع می شود. آیا آن را با خیال راحت برای کشتن باکتری ها و تمیزی پوست استفاده کنیم؟ این مطلب، تعداد زیادی از درهای ملاحظات را باز می کند. در مورد اینکه چه موجودات زنده ای و چه میزان از آنها باید کشته شوند. سرعت پاکسازی و نحوه صابون پوست شما باید چگونه باشد؟

اگر تمام این سوالات توسط شیمیدان پاسخ داده شود آن گاه فرمول قابل تکرار و قابل اعتماد برای یک محصول به پایان رسیده است. در حالی که ماهیت دقیق فرمول بسته به نوع شرکت متفاوت خواهد بود.

تاریخچه مایع دستشویی

خاورمیانه باستان

اولین شواهد ثبت شده در تولید مواد صابون مانند، حدود ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد در بابل باستان است.
یک فرمول برای صابون از آب قلیایی و روغن کاسایی بر روی یک قرص رس در بابلیان در حدود ۲۲۰۰ سال قبل از میلاد نوشته شده است.

Ebers papyrus (مصر، ۱۵۵۰ پیش از میلاد) نشان می دهد که مصری های باستان به طور مرتب غذا می خوردند
و روغن های گیاهی و حیوانی را با نمک های قلیایی ترکیب می کردند تا مواد صابون را شبیه سازی کنند.

در سلطنت نابینیدوس (۵۵۶-۵۳۹ پیش از میلاد)، دستورالعمل صابون شامل یولو [خاکستر]، سایپرس [روغن] و کنجد [روغن دانه] برای شستن بوده است.

امپراطوری روم

کلمه sapo، لاتین برای صابون، به احتمال زیاد از یک زبان آلمانی قرض گرفته شده است
و با لاپاراسکوپی لاتین، “tallow” شناخته شده است.

شوینده در رم قدیم
مایع دستشویی

استفاده از صابون برای پاکیزگی شخصی به طور فزاینده ای در قرن دوم میلادی افزایش داشته است.
و در آن زمان، بهترین صابون ژرمنی بود، و صابون ازگیل دومین مایع دستشویی عالی بود.

چین باستان

مواد شوینده شبیه به صابون در چین باستان از دانه Gleditsia sinensis ساخته می شده است.

مایع ظرفشویی
مایع ظرفشویی

یکی دیگر از مواد شوینده سنتی ترکیبی از پانکراس خوک و خاکستر گیاهی به نام “Zhu Yi Zi” است.
صابون واقعی، ساخته شده از چربی حیوانی، تا زمان مدرن در چین ظاهر نشد.

خاورمیانه اسلامی

صابون سخت با بوی دلپذیر در خاورمیانه در طول عصر طلایی اسلامی تولید شد . زمانی که صابون تبدیل به یک صنعت مدرن شد . دستور العمل برای ساخت صابون توسط محمد بن زکریا الرازی (۸۵۴-۹۲۵) توصیف شده است که همچنین دستورالعمل تولید گلیسیرین را از روغن زیتون ارائه داد.

در خاورمیانه صابون از اثر متقابل روغن های چرب و چربی های قلیایی تولید شده است.در سوریه، صابون با استفاده از روغن زیتون قلیایی و آهک تولید شد.صابون از سوریه، به سایر نقاط جهان اسلام و اروپا صادر شد.

یک سند اسلامی قرن ۱۲ نشان دهنده روند تولید صابون است. در قرن ۱۳، ساخت صابون در دنیای اسلام، عملا صنعتی شده بود. (در نابلس، فس، دمشق، و حلب).

اروپا قرون وسطی

در قرن هشتم صابون در ایتالیا و اسپانیا به خوبی شناخته شد. در اروپا صابون در قرن نهم از چربی های حیوانی تولید می شد و بوی ناخوشایندی داشت. صابون سخت با بوی دلپذیر بعدها از خاورمیانه وارد اروپا شد.

قرن بیست و یکم

تا انقلاب صنعتی، صابون در مقیاس کوچک ساخته می شد و یک محصول زبر و زمخت بود . در سال ۱۷۸۰، جیمز کیر کارهای شیمیایی در Tipton را برای تولید قلیایی از سولفات های پتاس و سودا انجام داد و سپس آن را به یک کارخانه صابون گسترش داد . روش استخراج به کشف Keir ادامه پیدا کرد . اندرو پیاز در سال ۱۸۰۷ در لندن تولید صابون با کیفیت بالا و شفاف را آغاز کرد. پسرش، توماس J. Barratt ، در ۱۸۶۲ کارخانه ای را در Isleworth باز کرد.

در فوریه ۱۶۶۵ لغایت اوت ۱۷۱۴، برای صابون در انگلستان، مالیات در نظر گرفته شد. به این معنی که تا اواسط سال ۱۸۰۰ صابون بعنوان محصولی لوکس بود. فرایند تولید صابون به شدت تحت نظارت مقامات انجام می شد.

علاوه بر این،سازندگان کوچک به خاطر قوانین حاکم نمی توانستند صابون را تولید کنند. هنگامی که مالیات در سال ۱۸۵۳ لغو شد، تجارت صابون تقویت شد.

صابون ارزان قیمت

ویلیام گوساژ تولید صابون ارزان قیمت و با کیفیت را از دهه ۱۸۵۰ شروع کرد. رابرت اسپیر هادسون در سال ۱۸۳۷ با تولید یک پودر صابون شروع کرد. سازنده آمریکایی بنجامین ت. بابیت نوآوری های بازاریابی را شامل فروش صابون نوار و توزیع نمونه های محصول معرفی کرد.

شوینده های بایو
شوینده پاک کننده

صابون مایع یا مایع دستشویی

صابون مایع تا قرن نوزدهم اختراع نشده بود. در سال ۱۸۶۵ ویلیام شپفارد یک نسخه مایع صابون را ثبت کرد.
در سال ۱۸۹۸، B.J. جانسون یک صابون از روغن نخل و روغن زیتون تولید کرد. شرکت او، شرکت صابون B.J. Johnson، نام تجاری Palmomive را در همان سال معرفی کرد. این نام تجاری جدید صابون به سرعت به محبوب ترین ها تبدیل شد و به میزان قابل توجهی پیشرفت داشت. تا جایی که شرکت B.J. Johnson Soap نام خود را به Palmomive تغییر داد.

انواع-شوینده
انواع-شوینده

در اوایل دهه ۱۹۰۰، شرکت های دیگر شروع به توسعه مایع دستشویی خود کردند. محصولاتی مانند Pine-Sol و Tide در بازار ظاهر شد و روند تمیز کردن چیزهایی غیر از پوست، مانند لباس، سطوح و حمام، بسیار ساده تر شد.

روش تولید صابون

انواع روش ها برای علاقمندان به صابون در دسترس است.

روش-ساخت-صابون
روش-ساخت-صابون

روش تولید صابون دست ساز با فرایند سرد نیز مثل صابون صنعتی ساخته شده است. در حالی که در آن بیش از حد چربی استفاده می شود و گلیسرول در عمل به عنوان عامل مرطوب کننده است. با این حال، گلیسیرین، صابون را نیز نرم تر می کند. میتوانید برای دیدن همه محصولات اوه روی عنوان آن کلیک کنید و یا برای خواندن توضیحات بیشتر درباره شامپو ، شامپوی خوب ، شامپو بچه،مایع ظرفشویی روی اسم مد نظر کلیک کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالب مربوط به زباله خرد کن را هم ببینید

دیدگاه ها بسته شده است